W lipcowym numerze pisma „Rzgów Nasza Gmina” ukazał się artykuł radnego Leszka Chwiałkowskiego podsumowujący kierowaną przez niego kontrolę podatku od nieruchomości.Zakończona w maju, zlecona przez Radę Miejską kontrola pobierania i ewentualnego różnicowania podatku od nieruchomości nie rozwiała niestety wszystkich wątpliwości, jakie w tym względzie miała opinia publiczna.
Zespół kontrolujący skupił się na zbadaniu wpływów z podatku od budynków i gruntów wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej. Kontrolujący wybrali 5 sektorów i poprosili urzędników o przygotowanie dla każdego z nich zestawień zawierających zadeklarowane do opodatkowania powierzchnie oraz otrzymane na ich podstawie wpływy z podatków. Sektory zaprezentowane są na mapie nr 1 i obejmują:
- Sektor 1 – Obszar ograniczony obrysem ulic: ul. Krótka, ul. Literacka, ul. Kamienna, ul. Tuszyńska.
- Sektor 2 – Obszar ograniczony obrysem ulic: ul. Tuszyńska – ul. Katowicka – ul. Kusocińskiego – ul. Stadionowa
- Sektor 3 – Obszar ograniczony obrysem ulic: ul. Rudzka – ul. Łódzka – ul. Katowicka (DK- 1),
- Sektor 4 – Obszar ograniczony obrysem ulic: ul. Katowicka – ul. Dąbrowskiego -ul. Krasickiego – ul. Żeromskiego,
- Sektor 5 – Obszar ul. Pabianickiej i Gospodarza.
Następnie kontrolujący w celach porównawczych obliczyli samodzielnie stawki podatku dla każdego z sektorów, dzieląc wpływy z podatków przez powierzchnię zadeklarowaną do opodatkowania. Rezultaty obliczeń zaprezentowano w tabelach 1 i 2, gdzie na czerwono zaznaczono stawki, które wzbudziły niepokój kontrolujących, gdyż odbiegały od normy dla innych sektorów.
Jednocześnie Urząd Miejski poinformował, że „w latach 2010-2014 nie zastosowano podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą zwolnień z podatku, zróżnicowania podatku. W okresie 2010-2014 nie było zastosowanych umorzeń podatku za działalność gospodarczą Jednostek Prawnych”. Jeżeli więc nie stosowano ulg i zwolnień, dlaczego w poszczególnych sektorach obliczone stawki, tj. wpływy z podatku w przeliczeniu na powierzchnię zadeklarowaną do opodatkowania, są różne?
Urzędnicy tłumaczyli, że sposób wykonywania obliczeń przez kontrolujących „nie uwzględnia wszystkich istotnych okoliczności” oraz, że należy „mieć na uwadze fakt, że firmy w trakcie roku podatkowego składają korekty deklaracji z tytułu nabycia bądź zbycia nieruchomości korygując powierzchnie budynków i gruntów”. Oczywiście kontrolujący nie twierdzą, że są nieomylni, jednakże wyjaśnienia przedstawione przez urzędników pozostawiają bardzo wiele do życzenia. Podatek od nieruchomości wykorzystywanych na cele działalności gospodarczej od terenu znajdującego się w gminie Rzgów trzeba uiszczać w gminie Rzgów, nawet jeśli właścicielem jest firma z Łodzi, Warszawy czy Pacanowa. Wydaje się też oczywistym, że dany teren leży w danym sektorze, bez względu na to, kto jest jego właścicielem. Jeżeli działkę w sektorze II kupi więc firma z Krakowa , to działka nadal leżeć będzie w sektorze II. Nabycia lub zbycia terenów nie mogą być więc przyczyną różnic w obliczonych stawkach podatku dla poszczególnych sektorów.
Warto też pamiętać, że w sektorze 1 (obszar ograniczony obrysem ulic: ul. Krótka, ul. Literacka, ul. Kamienna, ul. Tuszyńska) podatki zawsze były płacone wg. najwyższej możliwej stawki, a w innych sektorach, szczególnie II i IV następowały liczne odstępstwa od normy. Są to tereny na wschód od DK-1 w czworokącie ul. Tuszyńska – ul. Katowicka – ul. Kusocińskiego – ul. Stadionowa oraz na zachód od DK-1 w czworokącie ul. Katowicka – ul. Dąbrowskiego – ul. Krasickiego – ul. Żeromskiego. Tereny te zostały zaprezentowane na mapie nr 2. Sytuacja ta budzi uzasadniony niepokój kontrolujących – jeżeli nawet przyjęlibyśmy tłumaczenia urzędników, że na wysokość obliczonych stawek wpływają transakcje sprzedaży gruntów, to czy możliwe jest, by w jednych sektorach dochodziło do nich regularnie, w innych w ogóle? Wydaje się to mało prawdopodobne.
W interesie mieszkańców i Urzędu Miejskiego jest więc, by objąć szczególnym nadzorem naliczanie i pobieranie podatku w sektorach II i IV, a także by wyjaśnić wszelkie niejasności, jakie pojawiły się w tym względzie przez ostatnie lata, a które naświetlone zostały w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną.
Zespół Kontrolujący zarekomendował także Urzędowi Miejskiemu zakup drona, dzięki któremu raz na zawsze można byłoby rozwiać wątpliwości związane z powierzchnią zadeklarowaną do opodatkowania przez przedsiębiorców.
Po zapoznaniu się z opinią i wnioskami przedstawionymi w protokole pokontrolnym Burmistrz Rzgowa skorzystał z przysługującego mu prawa i odmówił podpisania protokołu.
Zachęcam do zapoznania się z pełnym raportem pokontrolnym, który zamieszczony zostanie w BIP (Menu podmiotowe -> Komisje Rady -> Kadencja 2014-2018 -> Protokoły z kontroli Komisji Rewizyjnej). Znajdziecie tam Państwo tabele ze szczegółowymi obliczeniami oraz obszerną polemikę zespołu kontrolnego z wyjaśnieniami złożonymi przez urzędników Urzędu Miejskiego.
Leszek Chwiałkowski
Przewodniczący Zespołu Kontrolującego
Komisji Rewizyjnej