Zapraszamy do lektury stanowiska radnych wybranych z ramienia KWW Lepsza Przyszłość w Twoich Rękach ws. działalności spółki Rzgowskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Stanowisko przedstawiono podczas sesji Rady Miejskiej ws. powierzenia spółce komunalnej gospodarowania składowiskiem odpadów w Rzgowie, która odbyła się 12.01.2014. Radni nie wyrazili na to zgody.
Oto treść stanowiska:
Szanowni Państwo,
radni wybrani z ramienia KWW Lepsza Przyszłość w Twoich Rękach stanowczo sprzeciwiają się dalszemu finansowaniu przez gminę Rzgów działalności spółki Rzgowskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
Istnienie Spółki jest przede wszystkim nieuzasadnione pod względem ekonomicznym.
W projekcie budżetu na 2015 autorstwa burmistrza Jana Mielczarka, zaplanowano zakup usług od spółki komunalnej za kwotę blisko 1 800 000 zł. Analiza wykonania budżetu za rok 2014 wskazuje, że te same zadania realizowane przez komunalne brygady remontowe zamykały się w kwocie ok. 1 400 000 zł. Prowadzenie tych prac przez spółkę będzie oznaczało więc wzrost kosztów dla gminy o około 30%! Nie może być tak, że gminy nie stać na budowę kanalizacji czy niezbędne remonty dróg, a stać na płacenie 400 tys. zł więcej za te same usługi komunalne.
Dodatkowo, jakby tego była mało, spółka wystąpiła do Rady Miejskiej o dokapitalizowanie kwotą 960 tys. zł (80 tyś zł miesięcznie przez rok), oraz o przekazanie z budżetu gminy 98 tys. zł na wpłatę tytułem zabezpieczenia roszczeń oraz kwotę 100 tyś zł. za zarządzanie składowiskiem odpadów.
Istnienie spółki może tworzyć ponadto duże pole do potencjalnych nadużyć.
Możliwym jest bowiem aby Gmina zlecała Spółce bezprzetargowo wykonywanie usług. Spółka natomiast ma możliwość korzystania z usług dowolnych podwykonawców, takich których nie musi wybierać w trybie przetargu. Nie jest więc wykluczone, że w ten sposób gminne pieniądze mogłyby trafiać do różnych, czasem przypadkowych, podmiotów gospodarczych z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji. Spółka, w ten sposób może stać się dla Gminy kosztowym i niepotrzebnym pośrednikiem, który będzie narzucać swoją marżę (obciążającą w efekcie Gminę) na usługi wykonywane przez podwykonawców.
Nie można zapominać, że istnieje także poważne ryzyko, że spółka zaciągać będzie zobowiązania (kredyty), które nie są wliczane do bilansu finansowego Gminy i zaciemniać będą obraz jej realnej kondycji finansowej. Dodatkowo, w razie problemów ze spłatą kredytów, do odpowiedzialności finansowej może być zobowiązana gmina Rzgów, jako jedyny udziałowiec Spółki.
Istnienie Spółki sprawia, że Gmina traci realną kontrolę nad ważnymi dla życia mieszkańców sprawami.
Spółka działając na podstawie prawa handlowego, nie musi udostępniać ani Radzie Miejskiej, ani pracownikom Urzędu Miejskiego jej dokumentów księgowych. Gmina sprawuje kontrolę nad działaniami Spółki jedynie poprzez członków jej Rady Nadzorczej. Czy to wystarczające zabezpieczenie dla milionów złotych, które przez lata gmina Rzgów miałaby przekazywać Spółce?
Tymczasem zadania, które Gmina powierzałaby Spółce, z powodzeniem może wykonywać brygada komunalna Gminy, tak jak robiła to do czasu powołania Spółki. Zlecanie większych zadań Gminy w zakresie utrzymania infrastruktury powinno odbywać się poprzez ogłaszanie przetargów i konkursów ofert, co wprowadzi konkurencyjność i pozwoli Gminie na wybieranie najkorzystniejszych ofert, a co za tym idzie oszczędności.
Istnienie spółki komunalnej błędnie uzasadniane jest potrzebą zarządzania składowiskiem odpadów przy ul. Ogrodowej zgodnie z wymogami ustawy o odpadach.
Po pierwsze, powszechną praktyką jest, że samorządy oddają zarządzanie składowiskami odpadów firmom wyłonionym w drodze przetargów, co daje możliwość wybrania najkorzystniejszej oferty. Po drugie, z dniem 1.01.2016 wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Gospodarki, zabraniające składowania na składowiskach takich jak rzgowskie, odpadów o kaloryczności przekraczającej 6MJ/kg suchej masy. W praktyce oznacza to, że od stycznia 2016 składowisko przy ul. Ogrodowej w Rzgowie będzie mogło przyjmować bardzo niewiele rodzajów odpadów, co podważa w ogóle sens jego istnienia. Zasadnym wydaje się więc przystąpienie do rekultywacji składowiska już w roku 2015 i doprowadzenie do jego zamknięcia. Z naszych informacji wynika, iż koszty rekultywacji składowiska przez firmę wyłonioną w drodze przetargu, wyniosą tylko około połowy kosztów utrzymywania spółki komunalnej w 2015r. Ponadto, co bardzo istotne, Gmina może na rekultywację składowiska otrzymać pożyczkę z WFOŚ lub NFOŚ umarzaną w 50% po osiągnięciu celu ekologicznego. Rachunek ekonomiczny wydaje się być prosty.
Reasumując, istnienie spółki Rzgowskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. naraża gminę Rzgów na znaczący wzrost kosztów usług komunalnych, przy jednoczesnym ryzku otwarcia furtki do niegospodarności i nadużyć. Ponadto istnienie RPGK sp. z o.o. nie jest niezbędne do zarządzania istniejącym składowiskiem odpadów. W związku z tym zwracamy się do Pana Burmistrza, aby opracował harmonogram przywracania do pracy w Urzędzie Miejskim pracowników Spółki, na stanowiska zajmowane przed powstaniem Spółki. Jednocześnie należy pamiętać o zapewnieniu ciągłości świadczenia usług niezbędnych do utrzymania infrastruktury Gminnej w należytym stanie.